Andrzej „Graff” Graff

Zdarza mi się wspominać moje pionierskie, często hardcorowe, czasy polskiego hip hopu lat 80. i później. Ktoś mnie czasem zapytał czy jest książka, w której można o tym wszystkim poczytać. Jeszcze do   niedawna odpowiadałem, że nie ma, ale może ktoś kiedyś taką napisze. Aż pewnego dnia zdałem sobie sprawę, że to kiedyś, to dziś, a ten ktoś – to ja.


GRAFF

Urodzony w 1972 roku. Pionier hip hopu w Polsce, jeden z pierwszych artystów polskiego graffiti, b-boy, aktywista hiphopowy.

WPROWADZENIE

Niektore działania / dokonania / wydarzenia

1984: pierwszy kontakt z kulturą hip hop – breaking (breakdance).

1986: założenie grupy Bronx Rock Robot w Jastrzębiu Zdroju.

1987-1994: uliczna i medialna działalność jako tancerz i artysta graffiti.

1989: pierwszy spektakularny wrzut graffiti o wymiarach 32 m kwadratowych.

1995: finalista międzynarodowego turnieju „breakdance” w Czechach – pierwsze miejsce i trzecie miejsce w dwóch różnych kategoriach.

1997: praca graffiti autorstwa Graffa jako dzieło muzealne zostaje oddana do Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

1998: rozwój Universal Zulu Nation w Polsce.

1999-2008: Koordynator, uczestnik wielu hiphopowych imprez.

2013: udział w tworzeniu albumu graffiti Graffiti Goes East 1990-2013 (wyd. Concrete/Whole City 2013).

2015: współautor książki Polski hip hop posiada wiele twarzy (wydanie pierwsze undergroundowe, wydawca Mariusz Najwer, 2015).

ROZWINIĘCIE

W kulturze hip hopu od 1984 roku. Założyciel legendarnej breakdance’owej grupy Bronx Rock Robot (1986) z Jastrzębia Zdroju, która jako pierwsza grupa wytyczała szlaki breakdance na terenie Śląska. Twórca jednego z pierwszych wielkopowierzchniowych graffiti w Polsce – spektakularny „wrzut” o powierzchni 32 m kwadratowych, który powstał w 1989 roku i wywołał szok u ówczesnych władz miasta.

Na początku lat 90. wraz z ekipą Bronx Rock Robot, Graff występował w wielu programach telewizyjnych, m. in. w „Welcome To America” (1993) i „Sylwestrowej Nocy z TVP1” (1994). W 1995 roku, gdy rodziło się już trzecie pokolenie polskiej sceny breakdance, Graff został zwycięzcą międzynarodowego turnieju breakdance w Czechach, zajmując pierwsze miejsce w kategorii „breakdance” oraz trzecie miejsce w kategorii „electric boogie”.

W połowie lat 90., gdy polskie graffiti powszechnie nadal uznawano za wandalizm, część prac autorstwa Graffa zostało zakwalifikowanych jako dzieła muzealne. Jedna z nich jest własnością Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

W 1998 roku Graff był współzałożycielem Universal Zulu Nation Poland – Zulu Style. Był autorem scenografii graffiti IX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dla TVP Katowice (2001). W latach 1999-2005, jako b-boy i artysta graffiti, aktywnie uczestniczył w kluczowych imprezach dla polskiego hip-hopu. Cząstkę dokonań Graffa jako artysty graffiti przedstawiono w najbardziej obszernym spisie historycznym na temat polskiego graffiti Graffiti Goes East 1990-2013 (wyd. Concrete/Whole City 2013).

Od 2015 roku Graff jako wspaniały mąż i ojciec, znawca win, wiedzie spokojne życie w Chile, gdzie oddaje się pasji gry na pianinie, a w wolnych chwilach plecie wiklinowe kosze z tubylcami.

W 2019 roku z undergroundowych źródeł wyciekły informacje mówiące, że Graff wraz z rodziną odbył lot w Kosmos w jedną stronę.

Działalność Graffa miała znaczący wpływ na rozwój polskiego hip hopu, a w szczególności hip hopu na terenie Śląska.