O książce

Wydanie pierwsze

Wydanie pierwsze

Polski hip hop posiada wiele twarzy w postaci książki drukowanej pierwszy raz ujrzała światło dzienne 29 kwietnia 2015 roku. Był to undergroundowy nakład – limitowana, pierwsza edycja licząca 300 egzemplarzy, która powstawała wyłącznie przy użyciu zacinającego się Skype’a i opcji „Udostępnij ekran”, bez odpowiedniego oprogramowania potrzebnego do składu i łamania (używany przez autorów wówczas program to CorelDRAW 9 z 2001 roku).

Z perspektywy czasu pierwsza edycja okazała się unikatowymi surowymi zapiskami, takim grubszym ulicznym Zinem. Pomimo tego, że ukazanie się pierwszej edycji zostało przemilczane w środowisku hiphopowych dziennikarzy, dla których hip hop zaczął się dopiero gdy pojawił się Internet, to według czytelników – racjonalnych opiniotwórców – książka ta ze względu na zawarte w niej informacje już w momencie swojego wydania stała się klasykiem gatunku.

Wydanie drugie

Ponieważ w środowisku hip hop pojawiały się dyskusje, czy ta książka znowu pojawi się na rynku, autorzy doszli do wniosku, że nadszedł czas na kolejny krok, czyli ukłon w stronę tych, którzy nie zdążyli się zaopatrzyć w edycję pierwszą.

Dla uspokojenia wszystkich zainteresowanych 22 czerwca 2018 roku ukazał się spontaniczny, również limitowany nakład 200 egzemplarzy książki Polski hip hop posiada wiele twarzy (wydawca: Dziurawe Sample), który był zapowiedzią nadchodzącej w pełni rozszerzonej trzeciej edycji Polski hip hop posiada wiele twarzy.

Wydanie drugie
Wydanie trzecie

Wydanie trzecie

Do trzech razy sztuka. Polski hip hop posiada wiele twarzy (wydanie trzecie) jest na rynku.

Wprowadzenie do książki

W dobie wirtualnej próżności pojawiła się nietuzinkowa książka Polski hip hop posiada wiele twarzy autorstwa dwóch pionierów polskiego hip hopu – Sadiego i Graffa – którzy zaczynali tworzyć tę subkulturę, gdy O.S.T.R. miał trzy lata, a Bogna Świątkowska nie wiedziała, co to jest rap, następnie jako jedni z pierwszych w Polsce kontynuowali rozwój hip hopu przez kolejne 20 lat, w czasach bez Internetu, bez dostępu do mediów, bez telefonów komórkowych.

Polski hip hop posiada wiele twarzy nie jest książką biograficzną, ponieważ książkę biograficzną może napisać każdy. Jest natomiast najbardziej wiarygodnym zbiorem informacji na temat początków kultury hip hop w Polsce, który poprzez swoją treść bezdyskusyjnie zapisuje fundamentalną część historii polskiej kultury hip hop, oddając hołd wielu pionierom, którzy zapoczątkowali w Polsce artystyczne formy tej subkultury, takie jak breaking, graffiti, dj-ing, rap, kilkanaście lat przed audycją Kolor Szok i pierwszymi polskimi czasopismami hip hop, które pojawiły się dopiero w połowie lat 90.

Każdy, kto uważa, że uczestniczy w tworzeniu kultury hip hop, powinien tę książkę przeczytać nawet kilka razy, ponieważ to jest polska hiphopowa świadomość bez znajomości której mówienie o sobie: „jestem hip hop” lub tworzenie polskiego hip hopu, jak powiedział Liroy, jest drętwe. Dla fanów dobrego rapu publikacja zawiera album CD: Zibbster „90’s Baby”. Siłą książki jest potężna dawka niepublikowanej wcześniej wiedzy bez cenzury i medialnej kontroli. Wiedzy opartej na faktach, których nie ma w innych tego typu drukowanych publikacjach, a nawet w Internecie.

Każdy, kto chce wyjść z obszaru stereotypów, każdy, kto chce dowiedzieć się, jakie są prawdziwe założenia kultury hip hop (True School), powinien tę książkę posiadać, ponieważ jest to bezkonkurencyjny klasyk gatunku dający możliwość czerpania wiedzy ze źródła, a nie z kałuży.